Միջազգային հարաբերություններում իրական դերակատարները ռեալիստական և լիբերալիստական տեսությունների շրջանակներում
Խոսելով լիբերալիզմից և ռեալիզմից,
պետք է նշեմ, որ այս երկու ուղղությունները իրենց բնույթով տարբեր են, ոչ միայն
գաղափարական այլ նաև կիրառական առումով: Դեռ 18-րդ դարում, Երբ Կանտը իրա
<<Դեպի հավերժ խաղաղություն>> գրքում գրում էր մարդու և նրա ազատության
մասին որպես բարձրագույն արժեք, լիբերալիստական մոտեցումները հեռու և անհասանելի
էին թվում: Մյուս կողմից ռեալիզմը, իր հերթին պրագմատիկ և իրականությանը ավելի
մոտ, չէր ընդունում մարդու դրական հատկանիշներով օժտված լինելը և միջազգային
հարաբերություններում անարխիան դիտակում էր որպես անփոփոխ երևույթ: Սակայն այս
երկու ուղղությունները դեռ շատ վերելքներ և անկումներ պետք է ունենան: Պատմական
զարգացումները մինչև անգամ մեր օրերը ապացուցում են որ միջազգային
կազմակերպությունները ամեն դեպքում գործում են, բայց և պատերազմները դրանից չեն
դադարում: Այս երկու տեսությունների սկզբունքային դրույթները առաջին հայացքից
խաթարվում են մերօրյա իրականության մեջ: Սակայն ավելի խորը ուսումնասիրությունը
ցույց է տալիս այս ոլորտի բազմաշերտությունը և խորը, դետալային ուսումնասիրության
անհրաժեշտությունը նման հարցադրում անելիս:
Ինչպես նշում է ռեալիստական
տեսությունը միջազգային հարաբերություններում հիմնական դերակատարները
պետություններն են: Ի հակադրություն, լիբերալիզմը առաջարկում է որ միջազգային
հարաբերություններում կարող են հիմնական դերակատարներ լինել նաև միջազգային
կազմակերպությունները: Միջազգային հարաբերություններում պետության դերը
անհերքելի է, դժվար է պատկերացնել միջազգային հարաբերությունները առանց
պետությունների: Պետությունը ոչ միայն կանխորոշում է միջազգային
հարաբերությունների տեսակը տվյալ ժամանակաշրջանում, այլ նաև ուղիղ անդրադարձ ունի
անհատի կյանքի վրա: Չնայած լիբերալիզմի տեսանկյունից միջազգային
կազմակերպություններն են համարվում հիմնական ակտորները, սակայն պետությունները և
դրանց վերաբերմունքը այդ կազմակերպություններին պայմանավորում է այդ
կազմակերպությունների գոյությունը և դիրքը միջազգային հարաբերություններում:
Նմանապես, պետությունները որոշակի կազմակերպության տեսակ է մարդկային
խմբավորումների համար, որտեղ որպես այդպիսին հաղթահարվւոմ է Թոմաս Հոբսի նշած
<<բոլորի պատերազմը բոլորի դեմ>>[1]:
Մինչև լիբերալիստական տեսության
բուռն զարգացման և տարածման փուլը պետությանը՝որպես միջազգային
հարաբերությունների գլխավոր ակտոր ընկալվում էր որպես ինքնին ակնհայտ երևույթ, նաև
հաշվի առնելով այն փաստը որ ռեալիստական տեսությունը անկասկած դոմինանտող
կարգավիճակում էր, և մինչ օրս էլ շարունակում է պահպանել իր դիրքերը[2]: Եվ այս փաստը
բավականին սպասելի է, քանի որ մինչ 19-րդ դար պետությունը ինքնին բարդ կառույց չի
եղել՝ համեմատած մերօրյա պետությունների հետ: Համաշխարհային մտքի կնտրոնում՝ Եվրոպայում
գործել են հիմնականում մոնարխիաներ, որոնցում կառավարությունը կրել է կենտրոնացված
բնույթ: Պետության արտաքին քաղաքականությունը վերագրվել է կառավարության կամ
մոնարխին, իրենից ներկայացնելով կառավարակենտրոն մոտեցում(governmnentcentrism)[3]:
Այս տեսակ պետությունները կոչվեցին տրադիցիոն: Մեր օրերում միջազգային
հարաբերություններում այս պետությունները գրեթե բացակայում են:
Հետագայում պետության կոնցեպտը
սկսեց ձևափոխվել և ավելի մարդկենտրոն դառնալ, ինչը հանգեցրեց ազգային
պետությունների առաջացմանը: Իհարկե սա ուղիղ անդրադարձ ունեցավ պետության արտաքին
քաղաքականության իրականացման,հանգեցրեց կառավարության և ազգային շահերի
նույնականացման, մեծ նշանակություն տրվեց ազգային ինքնության ձևավորմանը:[4]
Այստեղ պետք է նշել, որ պետության սահմանները որպես այդպիսին արհեստական բնույթ են
կրում, այսինքն պատմական անցյալում են ձևավորված և մարդը իր բնական զարգացման ընթացքում
պետական սահմանների կոնցեպտը չի կիրառել, ինչը կարևորվում է լիբերալիստական և
գլոբալիստական տեսությունների կողմից:[5]
Ակնհայտ է, որ ազգային
պետությունների առաջացումը և հետագայում թվաքանակի աճը ուղիղ ազդեցություն ունեցավ
միջազգային հարաբերություններում պետությունների վարած քաղաքականության վրա: Եթե
տրադիցիոն պետությունը հիմնվում էր մոնարխի կառավարման վրա, ապա ազգայինը անոնիմ
բյուրոկրատիայի: Հատկանշական են 20-րդ դարում աշխարհակարգի փոփոխությունները: Այդ
ժամանակաշրջանում Եվրոպական մեծ տերությունները միջազգային թատերաբեմի հիմնական
ակտորներն էին: Լինելով առաջատար թե ռեազմական, թե արդյունաբերական և թե
տեխնոլոգիական առումով նրանց ազդեցությունը տարածվում էր ողջ աշխարհով: Սակայն մեր
օրերում պատությունների հիերարխիկ դասավորվածությունը ավելի խրթին բնույթ ունի:
Ազգային պետությունների թիվը գնալով աճում է, և չնայած ֆորմալ իրավական առումով
նրանց հավասարությանը, իրենց ռեսուրսներով, պոտենցիալով, բնակչությամբ և տարածքով
նրանք այնքան տարբեր են, որ համաշխարհային սիստեմում կազմում են բավականին բարդ
կառուցվածք[6]:
Այսպես, միջազգային
հարաբերությունների ոլորտում, պետությունների՝ որպես հիմնական ակտորների, իրավական
և սոցիալական առումով զարգացման հետ զուգահեռ առաջ եկան միջազգային
կազմակերպությունների ինստիտուտները[7]: Այստեղ պետք է
նշել լիբերալիստական տեսության ներկայացուցիչների հեռատեսությունը: Ինքնին
լիբերալիզմը 20-րդ դարի սկզբում իր մեջ պարունակում էր կոչեր կապված ոչ թե առանձին
պետության շահերի մակսիմիզացման, կամ որոշակի ինստիտուտների վարած քաղաքականության
փոփոխության, այլ համաշխարհային իրավագտակցության, միջազգային
հարաբերություններում առկա սկզբունքների փոփոխության հետ: Նրա առաջադրած սկբունքները արտահայտվեցին Վերսալյան
պայմանագրի մեջ, ինչպես նաև Ազգերի լիգայի ստեղծման հարցում: Այս առումով
լիբերալիզմը մեծապես պարտական է Վուդրո Վիլսոնին: Սակայն պետք է հաշվի առնել, որ
հետագա փորձը ցույց տվեց, որ Ազգերի լիգայի պետությունները իրականում լիբերալ
պետություններ չէին և լիգան երկար կյանք չունեցավ: Միակ իրական լիբերալիստը մնաց
Վուդրո Վիլսոնը, սակայն երբ Ազգերի լիգայում առաջադրած սկզբունքները միջազգային
հարաբերություններում խաղաղության հաստատման և պահպանման համար սկսեցին խաթարվել,
Վուդրո Վիլսոնը, արդեն լինելով հիվանդ և թույլ, չկարողացավ հետ կանգնեցնել մեծ
գերտերություններին նորից պատերազմական իրավիճակում հայտնվելուց[8]:
Այսպիսով ակնհայտ էր դառնում, որ միջազգային հարաբերություններում ավանդական
ռեալիստական մոտեցումները դեռ չէին դադարում մեծ ազդեցություն ունենալ, գոնե
Երկրորդ համաշխարհային պատերազմի ընթացքում և պետությունները մնում էին միջազգային
հարաբերություններում գլխավոր ակտորները[9]:
Ակնհայտ է որ Երկրորդ համաշխարհային
պատերազմը խթան հանդիսացավ քաղաքականության գլոբալիզացման և նաև բարոյականացման:
Պետությունը որպես այդպիսին 20-րդ դարում դիտարկվում էր որպես մի կառույց, որը
սուվերեն էր: Այս սուվերենությունը արտահայտվում էր 2 ձևով՝ ներքին և արտաքին:
Առաջինը դա պետության իրավունքն ու ազատությունն էր սեփական տնտեսական զարգացման
ուղին, քաղաքական ռեժիմը, քաղաքացիական և քրեական օրենսդրության ընտրության
հարցում, երկրորդը դա պետությունների՝ իրար գործերի մեջ չմիջամտելու, իրենց
հավասարությունը և անկախությունը հարգելն էր[10]: Հենց այս երկրորդին հետևելու փաստը ծանր հետևանքներ ունեցավ
Երկրորդ համաշխարհային պատերազմում: Խոսքը գնում է Գերմանական իրականության մասին,
մասնավորապես հրեաների ցեղասպանության: Այս պատմական իրադարձությունը, գտնում եմ, մեծ
ազդեցություն ունեցավ հետագա միջազգային հարաբերությունների զարգացման վրա: Լինելով
կոնսերվատիվ ռեալիստական ինտիտուտներ, եվրոպական պետությունները նախընտրում էին շատ
չխառնվել Գերմանիայում կատարվող վայրագություններին: Գերմանական իրականությունը ընդգծեց
այդ ժամանակաշրջանում միջազգային իրավունքի նորմերի անհրաժեշտությունը, և թե ինչ հետևանքներ
կարող է ունենալ միջազգային հարթակների կողմից անգործությունը և անտարբերությունը:
Ի վերջո միջազգային հանրությունը բախվեց համաշխարհային սպառնալիքի[11]:
Իհարկե
Լիբերալիզմը անկում էր ապրում այս շրջանում, սակայն միջազգային հարաբերություններում
եղած տեսությունները զարգանում և ձևափոխվում էին: Սակայն գլխավոր կոնցեպտը, որ կարծես
թե սպառեց իրեն դա կառավարակենտրոն մոտեցումն էր: Մի թե այդ ոճրագործությունները կիրականանաին,
եթե պետության քաղաքականությունը իրագործվեր քաղաքացիական հասարակության միջամտությամբ:
Մի թե համաշխարհային հասարակության բնույթից էր բխում այդ տեսակ դեպքերի զարգացումը:
Հենց այս փուլում առաջ եկավ ոչ պետական ինտիտուտների լինելիության, դրանց ազդեցության
ոլորտների լայնացման և պետության՝ որպես բազմատար երևույթի էության ընդունման անհրաժեշտությունը:
Համադրելով փաստերը, կարելի է ասել, որ պետությունները իրենց քաղաքականությունը տվյալ
փուլում իրականացնում էին կառավարող սուբյեկտների շահերով առաջնորդվելով: Եվ քանի որ
այս տեսակ գլոբալ հանցագործության կրկնղությունը չէր կարելի թույլ տալ, միջազգային
հարաբերություններում խնդիր դրվեց պետության մեջ կատարվող գործընթացների վերահսկողության
իրականացումը, հարգելով պետության սուվերենությունը:
Այսպիսով,
մեր օրերում միջազգային հարաբերություններում սուբյեկտները բազմաթիվ են, և պետությունը
ինքնին բազմաշերտ կառույց է: Իրականում պետության դիրքորոշումը արտահայտում է ոչ միայն
կառավարության այլ նաև պետության ներսում գործող ինստիտուտների[12]:
Ժամանակակից պետությունը նկարագրվում է որպես բազմաթիվ ներգորխության ուղիներ ունեցող
սիստեմ, որը բաշխված է, ապակենտրոնացված տարբեր ակտորների մեջ[13]:
Սակայն պետության քաղաքականության վրա անդրադարձ
կարող է ունենալ պետությունից դուրս, պետության կղքին, և պետությունից ավելի բարձր
գտնվող ինստիտուտը: Այստեղ պետք է նշել միջկառավարական կազմակերպությունների,
միջազգային ոչ կառավարական կազմակերպությունների, ինչպես նաև հասարակական կազմակերպությունների
և միջազգային ձեռնարկությունների դերը: Միջազգային հարաբերությունների էվոլյուցիայի
ներկա փուլի բնորոշ հատկանիշներից մեկը միջազգային ՀԿ-ների,միջազգային ընկերությունների
և կորպորացիաների, բնապահպանական շարժումների և այս տեսակ այլ ինտիտուտների մարտահրավերներն
է պետությունների դիրքին: Միջազգային հարաբերություններում մասնավոր սուբյեկտների դերը
մեծանում է[14]: Գլոբալիստական
տեսության ներկայացուցիչները(Դ. Բարտոն, Ս, Միտչել և այլն) ավելի հեռուն են գնում,
ներկայացնելով աշխարհը որպես հսկա բազմաշերտ փոխկապվածությունների ցանց, իր մեջ
ներառող պետական և ոչ-պետական ակտորները, որից ոչ ոք չի կարող դուրս գալ[15]:
Սակայն այն հարցը որ ցանկանում եմ քննարկել այս հոդվածում, այդ կազմակերպությունների
ինքնավարությունն է և կախվածությունը պետություններից: Ֆորմալ, տեսական առումով, ոչ
կառավարական կազմակերպությունները դիտարկվում են որպես <<կառավարությունից անկախ,
կամավորական, շահույթ չհետապնդող և ուժի սկզբունքի բացակայությամբ>> ինստիտուտներ[16]: Սակայն պետք է հաշվի առնել, որ ոչ–կառավարական կամ ներկառավարական կազմակերպությունները
շատ դեպքերում գործում են պետությունների հաշվին, ընդ որում որոշ պետություններ ավելի
մեծ ներդրում են ունենում քան մյուսները: Այստեղ վառ օրինակ կարող է լինել Ամերիկա-ՆԱՏՕ
հարաբերությունները: Ակնհայտ է ՆԱՏՕ-ի և դրա անդամ պետությունների կախումը ԱՄՆ-ի ներդրած
միջոցներից: Մեկ այլ հատկանշականշական օրինակ է գլխավոր շտաբների տեղակայվածությունը:
Անկասկած այն պետությունը որում գտնվում է ՀԿ-ն(կամ ոչ կառավարական կազմակերպությունը)
կամ դրա գլխավոր շտաբը, ավելի սերտ է կապված տվյալ կազմակերպության հետ: Այստեղ նորից
պետք է անդրադառնալ ԱՄՆ-ի քաղաքականությանը, որում գործող վերլուծական կամ հասարակական
կամ այլ տիպի կազմակերպությունները անդրադառնալով ոչ դեմորատական, ԱՄՆ-ի արտաքին քաղաքականության
տեսանկյունից ոչ նպատակահարմար դիրքորոշում ունեցող պետություններին ակնհայտ ապատեղեկատվություն
են տարածում(Հյուսիսային Կորեա, Լիբանան, Իրաք):
Ի վերջո, եթե մենք դիտարկում
ենք լիբերալիստական տեսության սկզբունքներից մեկը, հասարակական կազմակերպությունների
խաղաղության ապահովման մեր սկզբունքային դերակատար հանդիսանալը, մի թե կարող ենք ասել
որ մեր օրերում պատերազմները դադարել են և պետությունները, որոնք իրենց սուվերենությունը
մասամբ զոհել են կարողացել են հաղթահարել պատերազմի վտանգը: Մի թե միջազգային նորմերը
ընդունվել են և գործում են ամբողջ աշխարհում: Կարծում եմ՝ ոչ: Իրականում միջկառավարական
կազմակերպությունները և միջազգային ոչ կառավարական կազմակերպությունները պետությունները
հավասար չեն դիտարկում: Չնայած մերօրյա պատերազմները ավելի լոկալ բնույթ են կրում,
միջազգային հարաբերությունների սուբյեկտները մնում են պետությունները: Self-care կոնցեպտը
չի դադարում ակտուալ լինել, ոչ բոլոր պետություններն են պատասխանատվություն վերցնում
պահպանելու միջազգային խաղաղությունը: Ի վերջո պետությունների անհավասարությունը և
ուժերի անհավասար բաշխումը մեծ խոչընդոտ է լիբերալիստական տեսության խաղաղասեր նպատակների
իրագործման համար: Ռեալիստական տեսությունը շարունակում է մնալ ակտուալ և ավելի իրատեսական:
Եզրակացություն
Միջազգային հարաբերությունների
պատմական զարգացումը ցույց է տալիս մարդու՝ որպես քաղաքական էակի զարգացումը: Մարդիկ,
հաղթահարելով գայլային օրենքը կարողացել են ստեղծել պետություններ, հասարակական դաշինքի
օգնությամբ: Պետությունները իրենց հերթին, աստիճանաբար զարգանալով, սկսել են գնահատել
մարդու, նրա ազատության և քաղաքացիական հասարակության կարևորությունը: Մոնարխիաները
ձևափոխվելով դարձել են ազգային պետություններ: Եվ մեր օրերում որոշ պետություններ զոհում
են իրենց սուվերենությունը, ստեղծելով միջկառավարական կազմակերպություններ: Միջազգային
հարաբերությունները բավականին բազմաշերտ և խրթին են դարձել, հանգեցնելով դրանցում բազմաթիվ
նոր սուբյեկտների առաջացմանը, հատկապես վերջին 2 դարերի ընթացքում: Այսպիսով, միջազգային
կազմակերպությունների ստեղծումը հանգեցրել է միջազգային հարաբերություններում անարխիայի
մասնակի հաղթահարմանը: Սակայն այս կազմակերպությունների սուվերենությունը դեռ կասկածի
տակ է: Որոշ իրավի-ակներում ակնհայտ է դառնում այդ կազմակերպությունների որոշ պետություններից
կախված լինելը: Լիբերալիստները շատ առումներով ճիշտ են գտնվել իրենց կանխատեսումներում
և դիտարկումներում, սակայն մեր օրերի իրականությունը իրական ազատական հասարակության
արտացոլումը չէ: Միջազգային հարաբերություններում իրական դերակատարները եղել և մնում
են պետությունները, տարածելով իրենց ազդեցության միջոցները տարբեր ոլորտներում:
Գրականության ցանկ
1.
Теория международных отношений. Цыганков П.А. М.: 2003 – 171-174 с.
2.
E.H.Carr, The Twenty Years
Crisis, 1919-1939: AnIntro –duction to the Study of International Relations
(London and NewYork: Harper Torchbooks, 1964); Hans J. Morgenthau, Politics
Among Nations: The Struggle for Power and Peace, 5thed. (NewYork: Knopf, 1973);
Raymond Aron, International Relations: A Theory of Peace and War, trans.Richard
Howard and Annette Baker Fox (Garden City, N.J.: Double day,1973); Kenneth
N.Waltz, Man, theState, and War: A Theoretical Analysis (NewYork:Columbia
University Press, 1959); Waltz, Theory of International Politics (Reading,
Mass.: Addison Wesley, 1979); Robert Gilpin, U.S.Power and the Multinational
Corporation: The Political Economy of Foreign Direct Investment
(NewYork:BasicBooks,1975); and Gilpin, War and Change in World Politics
(Cambridge: Cambridge University Press, 1981)
3. Huntynger J.Introduction aux relations internationales.—Paris,1988,p.115—117;ЧешковM.A.Государственность как атрибут цивилизации:кризис, угасание или возрождение? // Мировая экономика и междуна-родные отношения. 1993,
М° 1.
4. Вебер Александр Борисович
"Современный мир и проблема глобального управления" Век глобализации
(2009). URL: http://cyberleninka.ru/article/n/sovremennyy-mir-i-problema-globalnogo-upravleniya (дата обращения:
20.04.2017)
5.
Juanita
Ellias and Peter Sutch, “International Relations: The Basics”, Routledge,
London, New York 2007, pp. 64-72
6.
Moravcsik, A. (1992b)
Liberalism and International Relations Theory. Harvard University, CFIA Working
Paper No. 92-6.
7.
Mitrany, Working Peace System, pp.17,85-87,133-34;
Haas, BeyondtheNation-State,pp.32-40;Haas,Uniting of Europe, pp.16-31, 113-239,
283-340; Nye, "Comparing Common Markets," pp. 195-206; and Robert O. Keohane
and Joseph S.Nye,Jr.,"Introduction,"and"Conclusion,"inKeohaneandNye,eds.,TransnationalRelationsandWorldPolitics(Cambridge:
Harvard University Press,1972),pp.ix-xxix,371-98.
8.
Anarchy and the Limits of Cooperation: A Realist Critique of the Newest. Liberal Institutionalism. Joseph M. Grieco. International Organization, Volume 42, Issue
3 (Summer, 1988), p. 489.
9.
Най Дж.С (младший). Взаимозависимость и изменяющаяся меж - дународная полигика // Мировая экономика и международные отноше ния. 1989, № 12; Keohane R. & Nye J. Power and Interdependence: World
Politics in Transition. — Boston, 1977.
10. Barton J.W. World Society. — Cambridge, 1972
11. Новак-Каляева Л.Н. Современные тенденции
развития международных неправительственных организаций как элемента
международной системы защиты прав человека // Вестник государственного и
муниципального управления. 2013. № 4. C. 218
Էմմա Խաչատրյան,
Խումբ Վ
[2]
E.H.Carr, The Twenty Years Crisis, 1919-1939: AnIntro –duction to the Study of
International Relations (London and NewYork: Harper Torchbooks, 1964); Hans J.
Morgenthau, Politics Among Nations: The Struggle for Power and Peace, 5thed.
(NewYork: Knopf, 1973); Raymond Aron, International Relations: A Theory of
Peace and War, trans.Richard Howard and Annette Baker Fox (Garden City, N.J.:
Double day,1973); Kenneth N.Waltz, Man, theState, and War: A Theoretical
Analysis (NewYork:Columbia University Press, 1959); Waltz, Theory of
International Politics (Reading, Mass.: Addison Wesley, 1979); Robert Gilpin,
U.S.Power and the Multinational Corporation: The Political Economy of Foreign
Direct Investment (NewYork:BasicBooks,1975); and Gilpin, War and Change in
World Politics (Cambridge: Cambridge University Press, 1981)
[4] Huntynger J.Introduction aux relations internationales.—Paris,1988,p.115—117;ЧешковM.A.Государственность
как атрибут цивилизации:кризис, угасание или возрождение? // Мировая экономика
и междуна-родные отношения. 1993, М° 1.
[6] Вебер Александр Борисович
"Современный мир и проблема глобального управления" Век глобализации
(2009). URL: http://cyberleninka.ru/article/n/sovremennyy-mir-i-problema-globalnogo-upravleniya (дата обращения: 20.04.2017)
[8] Juanita
Ellias and Peter Sutch, “International Relations: The Basics”, Routledge,
London, New York 2007, pp. 64-72
[9] Moravcsik,
A. (1992b) Liberalism and International Relations Theory. Harvard University,
CFIA Working Paper No. 92-6.
[12]
Mitrany, Working Peace System, pp.17,85-87,133-34;
Haas,BeyondtheNation-State,pp.32-40;Haas,UnitingofEurope,pp.16-31,113-239,283-340;Nye,"ComparingCommonMarkets,"pp.195-206;andRobertO.KeohaneandJosephS.Nye,Jr.,"Introduction,"and"Conclusion,"inKeohaneandNye,eds.,TransnationalRelationsandWorldPolitics(Cambridge:HarvardUniversityPress,1972),pp.ix-xxix,371-98.
[13] Anarchy and the Limits of Cooperation: A Realist
Critique of the Newest. Liberal
Institutionalism. Joseph M. Grieco. International Organization, Volume 42, Issue 3 (Summer, 1988), p. 489.
[14] Най Дж.С (младший). Взаимозависимость и изменяющаяся меж - дународная полигика // Мировая экономика и международные отноше ния. 1989,
№ 12; Keohane R. & Nye J. Power and Interdependence: World Politics in
Transition. — Boston, 1977.
[15] Barton
J.W. World Society. — Cambridge, 1972
[16] Новак-Каляева Л.Н.
Современные тенденции развития международных неправительственных
организаций как элемента международной системы защиты прав человека // Вестник
государственного и муниципального управления. 2013. № 4. C. 218
Комментарии
Отправить комментарий